Kevät tuntuu tänä vuonna olevan aikaisessa. Lumi sulaa ja räystäskouruista tippuu vesi kuin huhtikuussa. Katseet voi hiljalleen kääntää talvihommista tulevaan höyrylaivakesään, joka on aivan kulman takana. Olen nostanut tähän artikkeliin esiin muutamia kokemisen arvoisia juttuja, jotka toimivat niin höyrylaivaintoilijalle kuin tavalliselle tallaajallekin. Ja valinnat ovat tietysti täysin subjektiivisia.
Höyrylaiva Heinäveden paluu
Höyrylaivakesän isoimpana juttuna voidaan pitää yli kymmenen vuotta seisomassa olleen s/s Heinäveden paluuta takaisin liikenteeseen. Alus sai uuden omistajan ja aloittaa tänä kesänä reittiliikenteen Savonlinnan ja Kuopion välillä kauniin Heinäveden kanavareitin kautta. Samalla vanha tuttu brändi, Saimaan Laivamatkat, palaa jälleen käyttöön. Savonlinnasta Kuopioon ajetaan torstaisin (26.6.–14.8.2025) ja Kuopiosta ”lasketellaan” Savonlinnaan tiistaisin (1.7.–12.8.2025). Lisäksi kummassakin kohdekaupungissa nähtäneen kesän aikana muitakin risteilyjä, mutta näiden aikataulut eivät ole vielä selvillä. Isoin juttu on kuitenkin säännöllisen reittiliikenteen alkaminen kaupunkien välillä, koska Saimaalla sitä ei ole viime vuosina totuttu näkemään sen jälkeen, kun m/s Puijo lopetti toimintansa muutama vuosi sitten. Erilaisia yksittäisiä risteilyitä on toki ajettu, mutta reittiliikenteeseen olennaisesti kuuluva säännöllisyys on puuttunut.

Lisätiedot: Saimaan Laivamatkat
Höyrylaivaregatat eri paikkakunnilla
Höyrylaivaregatta on erinomainen paikka tulla tutustumaan jäljellä olevaan suomalaiseen höyrylaivakulttuuriin. Regatoita on järjestetty perinteisesti kaikilla isoilla vesistöillämme, Saimaalla, Päijänteellä, Näsijärvellä ja Oulujärvellä – satunnaisesti merelläkin. Saimaan regatta järjestetään 5.–6.7.2025 Savonlinnassa. Saimaan regatta on Suomen regatoista suurin, sinne kokoontunee noin parikymmentä alusta. Saimaalla regattaan osallistuvien alusten määrä on ollut viime vuosina hieman laskusuunnassa: niin harrastajat kuin aluksetkin ikääntyvät, ja tällä hetkellä aluksia taitaa olla myynnissä ”ennätysmäärä” sitten 1960–70-lukujen, jolloin teollisuusyritykset luopuivat höyryistään. Jos innostusta vanhoihin höyryihin on, niin regatassa pääsee katselemaan ja kyselemään – avuliaita auttajia taatusti riittää.
Lauantai on ehdottomasti regatan pääpäivä. Tällöin paikalle saapuvalle yleisölle on luvassa alusten regatta-ajo rantautumisineen, joka on yleensä mielenkiintoista seurattavaa. Kun alukset ovat kiinnittyneet ja tehneet ”yhteisvislauksen” höyryvisseleillään, ihmiset pääsevät tutustumaan niihin. Kannattaa tulla katsomaan ja tukemaan suomalaista kulttuuriperintöä!

Muiden vesistöjen regattojen ajankohdat ovat tällä tietoa seuraavat (kiitos täydennetyistä tiedoista Santtu Ahoselle):
Päijänne 19.–20.7. paikkana Padasjoki
Oulujärvi 19.7.
Näsijärvi 23.8. paikkana Vilppula
Merialue: syyskuussa Hietalahdessa
Ärjänsaaren kutsuvat hiekat höyrylaiva Koutalla
Euroopan pohjoisin höyrylaiva Kouta (1921) risteilee Kajaanista Kajaaninjoelle ja Oulujärvelle. Oma suosikkini Oulujärven Laiva-Osakeyhtiön risteilytarjonnasta on päiväristeily Ärjänsaareen, jolle voi hypätä 2.7.-2.8.2025 välisenä aikana keskiviikosta lauantaihin. Mikä sitten tekee Ärjästä erikoisen? Valtavat hiekkarannat uintimahdollisuuksineen, Oulujärven merimäiset aavat, saaren korkeat hiekkatörmät, mäntymetsät, ja ihana hiljaisuus. Paikka on oikeasti poikkeuksellinen – suosittelen ehdottomasti kokemaan saaren ihan itse. Ja mikä olisi tyylikkäämpää kuin käydä paikassa höyrylaivakyydillä. Päiväristeilyllä ehtii sopivasti tutustumaan saareen, mutta innokkaimmat voivat toki jäädä saarelle myös yöksi vanhoihin, mutta remontoituihin Kajaani Oy:n rakennuttamiin mökkeihin tai omaan telttaan. Pois pääsee sitten seuraavan päivän laivakyydillä tai venetaksilla.

Lisätiedot ja tarkemmat aikataulut: Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö
Runoilijan tien Tarjanne: 118. kausi alkaa
Olen kirjoittanut Tarjanteen monivaiheisesta historiasta jo aiemmin, mutta aluksen Tampereen ja Virtain välinen pitkä reittiliikenne halkolämmitteisellä höyryllä ansaitsee maininnan yhä uudelleen. Kaupalliset höyrylaivat reittiliikenteessä ovat käyneet vähiin – edellä mainitun Heinäveden comeback on piristävä poikkeama trendissä. Esimerkiksi s/s Ukko-Pekka Turussa lopetti edelliseen kauteen. Tarjanteen liikenne on säilynyt ennallaan: keskiviikkoisin ja perjantaisin alus suuntaa Tampereelta Virroille, torstaisin ja lauantaisin Virroilta Tampereelle. Matkan voi tehdä yhdessä päivässä, jos ottaa bussikuljetuksen toiseen suuntaan. Toisaalta alukselta löytyy myös matkustajahyttejä, joten kovat tyypit voivat irrottautua hektisestä internetajasta pariksikin päiväksi höyryn tuoksuun. Virtain laivaranta on sitä paitsi yksi Suomen hienoimpia, kuten alla olevasta kuvasta voi todeta.

Lisätietoa kannattaa katsoa Tarjanteen omilta sivuilta.
Höyrylaivaristeilyjä Jyväskylässä ja Savonlinnassa
Pieni risteily höyrylaivalla piristää kummasti kesäpäivää. Edellä jo mainittujen alusten lisäksi valittavana on muitakin mahdollisuuksia. Esimerkiksi Jyväskylässä höyrylaiva Suomi (1906) ajaa tiistaista lauantaihin lounas- ja illallisristeilyitä Jyväsjärveltä Pohjois-Päijänteelle 3.6.–30.8.2025. Savonlinnassa Riihisaaren – Savonlinnan museon omistama, maailman ainoa säilynyt tervahöyry, Mikko (1914), ajanee tänäkin kesänä yleisöristeilyitä, mutta tätä kirjoitettaessa ajankohdat eivät ole vielä tiedossa. Kannattaa seurata museon sivustoa. Itse museossa kannattaa käydä vilkaisemassa myös perusnäyttely, jossa esitellään muun muassa Saimaan saaristolaiselämää ja höyrylaivaperinnettä.

Tässä omat vinkkini tulevaan kesään, toivottavasti siitä tulee kaikille mukava!



