Syy koko tämän blogin perustamiseen lähti oikeastaan siitä, kun aloin rakentaa nettisivuja Tmi Villipihlajan palveluille. Syntyi ajatus, että kun kerran näiden asioiden kanssa myös työskentelen, niin voisinko samalla kirjoittaa matkailusta ja elämyksistä myös jotain vähän ’kevyempää’ ja samalla tukea muuta kirjoittamistyötä tällaisen hieman luovemman tekemisen ääressä. Vaikka ei kai tiikeri raidoistaan pääse eli tekstissä näkynee kuitenkin oma taustani tutkijana. Mutta ainahan sitä voi kokeilla.
Tarkoitukseni näissä blogipostauksissa oli aluksitarkastella tarjolla matkailu- ja elämyspalveluita, mutta hiljalleen blogi on painottunut enemmän höyrylaiva- ja retkiluistelujuttuihin. Blogin nimi voisi nykyään (2023) yhtä hyvin olla Laivoja ja Luistelua… Mutta sanat, jotka kirjoitin perustaessani blogin, ovat edelleen ajankohtaiset: ”sekalainen kattaus kaikkea siis, mutta aika näyttänee, mitä tästä tulee ja mihin suuntaan kirjoittaminen painottuu.”
Oma taustani
Kiinnostuin matkailusta todenteolla oikeastaan vuonna 2001, kun aloin työskennellä kesäisin höyrylaiva Tarjanteella, joka on Tampereen ja Virtain välistä noin 120 km pituista reittiä kulkeva, viimeinen pitkänlinjan matkustajahöyrylaiva. Yksi asia johti toiseen ja huomasin seuraavana vuonna yllättäen löytäneeni itseni silloisen Joensuun yliopiston koordinoiman Matkailualan verkostoyliopiston (Mavy) kursseilta. Mavy-opinnot laajensivat käsitystäni – eivät sentään tajuntaani – matkailu-ilmiöstä ja aloin katsella koko asiaa vähän uudenlaisista näkökulmista. Samalla myös matkailuala ”oikeiden töiden” sektorina alkoi kiinnostaa.
Kirjoitin graduni lopulta Näsijärven laivaliikenteen muutoksesta maailmansotien välisenä aikana, joten onnistuin yhdistämään – ainakin jollain tavalla – kaksi itselleni tärkeää asiaaa: höyrylaivat ja matkailun. Samalla Tampereen yliopiston Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergosissa aukesi paikka eräässä matkailuhankkeessa – selvitimme Lempäälän Ideaparkin matkailuvaikutuksia – ja pääsin tutkimaan matkailua ihan oikeasti. Erilaisia ja monipuolisia matkailututkimushankkeita teinkin sitten lopulta kahdeksan vuoden ajan (2008–2016), kunnes jäin tekemään InterRailia käsittelevää väitöskirjaani apurahalla ja samalla siirryin osa-aikaiseksi tuntityöntekijäksi Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK:iin, jossa yhä työskentelen matkailutulon, matkailijakokemuksen ja ylipäänsä matkailu-/matkailijatiedon parissa. (Kannattaa muuten tutustua TAK:n Visiittori-palveluun, josta löytää helposti matkailun tilastotietoa visuaalisessa muodossa eri alueilta). Reilausta koskeva väitöskirjani on nyt (3/2023) ensimmäisen artikkelin osalta valmis, toista viimeistelen ja kolmas on työn alla myös.
Erilaisia matkailuun liittyviä tutkimus- ja kehitysjuttuja on siis tullut tehtyä paljon, mutta tällaista blogi-asiaa en juuri ole kokeillut. Ei siis muuta kuin Koskelan Jussia lainatakseni: ”Ja tosta se alkaa.”
Edit. Alkuperäistä artikkelia päivitetty hieman maaliskuussa 2023.